RECENZE: Ti předurčení 1 (Nikol Wolfová)

Na hranici kouzel a drsnosti života

Živin útěk před krutým životem v osadě do lesa se jí stává osudným  nachází ji tajemná dívka, která ji dovede do Barevného údolí, daleko od jejího předchozího bytí. Zde Živa zjišťuje, že zdaleka není tak obyčejná, jak si celou dobu myslela  je totiž jedním z dětí přírody. Je Jarem. A i přes to, že její nová cesta, na níž se musí provázat nejen se svými dušemi, ale i s přírodou, se jeví jako dobrodružství plné kouzel, Živa se s tím vším nedokáže vyrovnat  až příliš smutní po milované matce.

Živino zmizení se stává osudným i několika dalším lidem, obzvlášť právě její matce Mladě. Zatímco Živa se snaží naučit žít s novou nelehkou úlohou v místě daleko od domova a od matky, Mlada ze ztráty dcery doslova šílí  a snaží se vyrovnat s její smrtí.

Spálená a vyprahlá země pukla. Z jejích trhlin se ronily slzy.

První díl Těch předurčených od české autorky a zakladatelky nakladatelství Brk Nikol Wolfové je na první pohled velmi útlou knížečkou, která ovšem skrývá plno moudrých myšlenek a zajímavých zamyšlení se nad přírodou, životem i smrtí, lidskostí či náboženskou rozdílností.

Samotný příběh je kouzelný a drsný zároveň. Zatímco v Živině lince se seznamujeme s magickým Barevným údolím a jeho obyvateli, tedy Létem, Podzimem a Zimou, Mladina linka vypráví o krutém životě v lidské osadě, kde je velmi vyhrocena náboženská situace  pohanští bohové jsou zatracováni, krvavé rituály nejsou ničím výjimečným, věří se na čarodějnice apod.

Právě tento kontrast mezi kouzelným a přívětivým Barevným údolím a krutým, nábožensky rozpoloženým světem je doslova dechberoucí. Čtenář se při čtení dostává z jednoho emocionálního rozpoložení do druhého  chvíli se rozplývá nad krásným světem plným barev, kouzel a přírody, po chvíli ho šokuje lidská krutost či bezmoc. Ač jsou popisy v knížce velmi stručné, emoce prýští snad z každé stránky.

„Pamatuj si, že legendy tvoří paměť, ať lidská, nebo ta naše. Mysl stárne a vybírá si vzpomínky, které si chce pamatovat. A ty, které si pamatovat nechce, buď zapomene, nebo je přetvoří.“

Postavy jsou charakterově naprosto jiné a rozhodně je nelze nazvat šablonovitými – není pochyb, že si s nimi autorka vyhrála a každé vdechla vlastní osobitost . Tu a tam se jejich příběhy prolínají do děje, neboť se často mění vyprávěcí linky – většinou se jedná o pohledy Živy a Mlady, občas je ale prostoupí některý z vedlejších hrdinů, což knížce dodává na dynamičnosti a zajímavosti.

Co se týká ústředních postav, Mlada ve mně vyvolávala rozporuplné pocity. V jednu chvíli jsem ji litoval, chápala, rozuměla jejím lehce šíleným výkyvům, posléze mě šokovala některá její rozhodnutí a litovala jsem zlé, které potrestala. K Živě jsem si cestu ještě nenašla (doufám, že se to v dalších dílech zlepší, nepřijde mi jako zavrženíhodná postava), občas mi přišla „ufňukaná“, i když se to na druhou stranu dalo pochopit.

Mým oblíbencem se v první části stal Podzim – zde působí jako mírumilovný a spravedlivý syn přírody – a za nejneoblíbenější bytost tu považuji Léto. Přitom toto roční období mám ze všech nejraději, v Předurčených je z něj ale ukřivděná dívka, jíž nevidíte do hlavy a jen přemýšlíte, proč je vlastně taková.

Jedná se o originální příběh bez zajetých fantasy klišé, jako jsou draci, elfové apod., obohacen o lásku a souznění k přírodě. Z mého pohledu by knize však prospěla lepší korektura, obzvlášť co se týká opakování slov či lepšího slovosledu. Jedná se sice jen o drobnosti, kterých si většina čtenářů nevšimne, nicméně pozornějšímu oku to jistě neunikne.

Ti předurčení 1 jsou milým, leč velmi drsným příběhem, který je až na drobné nedostatky psaný krásným poetickým jazykem, který mně osobně v současné literatuře chybí. Za to autorce vřele děkuji, mé literární srdce při čtení doslova plesalo a užívalo si každičký řádek.

Informace o knize

Autorka: Nikol Wolfová
Žánr: česká literatura, román, fantasy
Série: Ti předurčení (1. díl)
Rok vydání: 2019
Počet stran: 144

Hodnocení na Databazeknih.cz: 80 %

Anotace

Svět je na přelomu pohanského a křesťanského věku, kde stále mají své místo kněží, hadači a čarodějnice. Příroda a její zákony jsou hlavním smyslem životů obyčejných lidí, stejně jako strach z neznáma. V dobách drsných kultů, zaklínání a všudypřítomné smrti se pohybuje i dívka, která touží jen žít, a to se svou matkou, na kraji osady, kde se narodila. Příběh je návratem do dávné minulosti, ve které roky plynou s každou další sklizní, víra se mění rychle jako měsíc ve svém cyklu a roční období se pravidelně střídají.