RECENZE: Monin kouzelný průvodce obranným pečením (T. Kingfisher)

Perníčku, bojuj!

Monin kouzelný průvodce obranným pečením, od americké spisovatelky píšící pod pseudonymem T. Kingfisher, začíná jako každá správná pohádka vraždou a končí pořádným krveprolitím.

Mona, čtrnáctiletá kouzelnice ovládající těstotvůrnou magii a masožravého chlebového kváska Boba, najde v tetině pekárně mrtvou dívku – a jako kouzelná je vyšetřovatelem ihned shledána za vinnou, ačkoliv jejím čarovným vrcholem byl již zmíněný Bob nebo oživlý perníkový panáček. Monin dosud poklidný život trávený u pečení se otočí o sto osmdesát stupňů. Najednou musí čelit zatčení, následnému pronásledování a spiknutí proti čarodějným bytostem. Co s tím vším má společného Brčálově zelený muž?

„Smrt téhle dívky je poznamenána stopami magie,“ řekl vyšetřovatel Oberon s takovou rozhodností, že nás v tu chvíli nenapadlo, jak to může vědět nebo co přesně to znamená. „Byla zavražděna tady, v pekárně, o které je všeobecně známo, že zaměstnává kouzelnou. Kouzelnou, která čirou náhodou našla tělo.“ (str. 24)

To si tak myslíte, že už jste (nejen) ve fantastice přečetli snad všechno. A najednou se vám do rukou dostane čtení pro middle grade okořeněné slušnou dávkou humoru, dochucené špetkou detektivky, ozdobené perníčky a pořádně vypečeným názvem slibujícím ulítlé počtení – kterého se vám dostane možná ve větší míře, než jste vůbec doufali. Stanete se totiž svědky útěku kanály na chlebech. Potkáte pár chrastivých mrtvých koní. Rozněžníte se nad věrností bublajícího kvásku, jenž si libuje v pojídání krys. Zjistíte, co zlého se stane ze sušenek, když to přeženete s kořením…

V první řadě je nutné podotknout, že tenhle příběh si na nic nehraje. Už od začátku je vám v podstatě jasné, kdo stojí za spiknutím proti kouzelníkům, přesto si však budete užívat postupné rozkrývání pravdy či dopadení záporáků, neboť autorka vše podala po svém, vtipně, tajemně a zároveň osobitě. Ani použití již milionkrát omílaného motivu „vyvolená hrdinka“ by vás za jiných okolností nemuselo nadchnout, ale i v tomto případě spisovatelka dokázala, že její smysl pro představivost, lehce černý humor, a dokonce i občasný filosofický přesah dovedou ze zdánlivě obyčejné a klišovité protagonistky stvořit uvěřitelnou dospívající dívku, která přichází nejen na možnosti své moci, ale i na těžkosti světa kolem ní.

Mona je čtrnáctiletá kouzelnice – což je informace, která se napříč dílem až zbytečně často opakuje – jež žije v Řekocopí, připomínající pozdně středověká městečka. Je opevněné, špinavé, s patrnou společenskou rozčleněností, protkané sítí kanálů a vládne mu vévodkyně, respektive měla by mu vládnout, ale o tom, co se děje za zdmi jejího domova, ví jen pramálo.

Na cestě za spravedlností doprovází Monu také Špendlík, desetiletý chlapec žijící na ulici. Na svůj věk je velmi vyspělý, s negativním pohledem snad úplně na všechno a na všechny, vzhledem k jeho situaci je to ovšem více než pochopitelné. S jeho pomocí Mona přichází i na odvrácenou stranu města i lidskosti.

Mona je sympatickou hrdinkou, která si ve svém příběhu přijde na pomalý, ale značný vývoj. Stejně posloupně graduje i děj – to, co začalo jako černohumorná detektivka, končí napínavým bojem o domov a svobodu.

„(…) Od hrdinů se čeká, že přečkají strašlivé situace. Když jim za to dáš medaili, nikdo se nemusí ptát, jaká strašlivá situace to konkrétně byla. Nebo se ji pokusit nějak odčinit.“ Cvrnkl prsty do vzduchu. „Jak jinak by se rodili hrdinové?“ (str. 223)

Třebaže se knížka opírá i o vážná témata, jako je například již zmíněná vražda, útlak menšiny či otázka hrdinství, autorka z každé z nich dokáže vybruslit s takovým nadhledem, že se vám ani nestačí udělat úzko. K tomu všemu se Monino vyprávění čte nadmíru snadno, lehce jej slupnete za jeden dvě odpoledne. Jednoduše mu nechybí nic, co by měla fantasy (nejen) pro dospívající obsahovat – akce a napětí, originalita, žertovnost, uvěřitelné prostředí, zajímavé pojetí magie, jímavá atmosféra či skvěle napsané postavy s vývojem a rozumným uvažováním.

Pokud milujete podivné, ale neotřelé příběhy cílené sice na náctileté, leč s přesahem, který ocení nejeden dospělý, Monin kouzelný průvodce obranným pečením je tím pravým pro vás. Počtete si, pobavíte se a věřím, že závěrečné použití Moniny magie vás nadchne stejně jako mě. Nehledě na to, že svou obálkou a perníčkovou ořízkou bude ozdobou pro nejednu knihovnu.

T. Kingfisher je pseudonymem americké spisovatelky a ilustrátorky Ursuly Vernon, která se v zahraničí těší nemalé oblibě pro své komiksy a dětské příběhy. Jako T. Kingfisher pak vydává temnější díla v žánrech dark fantasy, hororu, fantasy romance či jiném podivnu.

Monin kouzelný průvodce obranným pečením
T. Kingfisher

Originální název: A Wizard’s Guide to Defensive Baking (2020)
Vydavatelství: #booklab (2023)
Překlad: Anežka Mann
Žánr: fantasy pro děti a mládež
Počet stran: 344

Moje hodnocení: 92 %

Anotace:

Čtrnáctiletá Mona se ani v nejmenším nepodobá velkým kouzelníkům, kteří mají na starosti obranu města. Nedokáže ovládat hromy a blesky ani promlouvat s vodou, její kouzelný společník je chlebový kvas jménem Bob a její magie působí jen a pouze na těsto. Vede pohodlný a spořádaný život v  pekárně svojí tety, kde oživuje perníkové panáčky, aby zatancovali pro pobavení zákazníků.

Její poklidná existence však vezme za své, když Mona na podlaze pekárny objeví mrtvé tělo. Ulicemi města se plíží vrah. Vrah, který má spadeno na kouzelné obyvatele, a zdá se, že Mona je další na řadě. Jenomže v opevněném městě, kde náhle schází všichni velcí kouzelníci, může být tenhle vrah nakonec její nejmenší starost…