RECENZE: XOXO (Axie Oh)

Lásce neporučíš. Ani když jsi k-popový idol.

Jenninou dosud největší starostí a touhou bylo zazářit jako violoncellistka – protože na prestižní hudební školu se každoročně hlásí mnoho talentovaných, jako je ona. Jenže pak ve strýčkově karaoke baru potká neznámého kluka. Prožije s ním zábavný večer v ulicích L.A., nakonec se však jejich cesty rozejdou. A on neodpoví na žádnou z jejích zpráv…

Jaké ji čeká překvapení, když se poté, co se s matkou přestěhuje do Koreje za nemocnou babičkou, dozví, že onen podivín Če-u je ve skutečnosti členem populární k-popové skupiny XOXO – a také jejím novým spolužákem?

„Já si myslím,“ začala jsem, „že je důležité si najít čas jen pro sebe, i když má člověk nějakou zodpovědnost. Nemůžeš pomoct ostatním, dokud prvně nepomůžeš sobě.“ (str. 27)

XOXO od Axie Oh je takovým tím klasickým klišé romantickým conptemporary young adult románem, z jehož sladkosti se vám bude při čtení spouštět cukrová vata z očí – což v tomto případě není negativem, ba naopak. Věřím, že cílové čtenářky to budou určitě milovat. Já už jsem sice starší, a ne úplně tak naivní, přesto i mě Jennin příběh, zlehka připomínající (povedenou) fanfikci na BTS nebo jiný jihokorejský boyband, bavil. Zejména pro jeho feel-good školně-hudební atmosféru, zakázanou lásku a prostředí Jižní Koreje.

Jak jsem již zmínila, hlavní hrdinkou je Jenny, mladá Korejka žijící v Americe, toužící dostat se na prestižní hudební konzervatoř. Její sen nezastaví ani několikaměsíční přestěhování se do Koreje za nemocnou babičkou, ba ani Če-u, ke hvězdám strmě stoupající k-popový idol. Na její povaze byste těžko našli nějakou skvrnku. Je milá, zábavná, cílevědomá, optimistická, samozřejmě někdy až mladicky naivní… Charakterově sice poněkud jednodušší, pro YA žánr však zcela vyhovující. Její vzkvétající přátelství se Sori bylo pomyslnou třešinkou na jinak romantickém počtení.

Jediné, co bych v Jennině lince vytkla, byly její bohužel jen letmo načrtnuté potrhané vztahy s matkou a nemocnou babičkou, čemuž bylo navzdory možné hloubce věnováno příliš málo prostoru, vysvětlení i emocí.

„Něco se mnou provádíš. Je to, jako když píšu texty, ale lepší.“ (str. 231)

Jennin protějšek Če-u se díky bohu vymyká všem těm moderním „toxickým bad boyům“. Příjemný a zpočátku opatrný mladík nesoucí si na bedrech nejen tíhu slávy a potřeby zaopatřit rodinu, ale také zodpovědnost za členy své skupiny. Jeho prostřednictvím autorka poskytuje nahlédnutí pod pokličku konzervativní a odvrácené strany k-popu – zákazy randění, všemožná omezování, takřka absence volného času či soukromí, neustálé pronásledování médii, téměř doslovné „vlastnění“ společností a fanoušky… Podané je to sice svým způsobem zjednodušeně, přesto pro těžkost tamních dospívajících, kteří na idola začnou trénovat v brzkých letech – a mnohdy se k šanci debutovat třeba vůbec nedostanou – s nimi budete soucítit. I přes tuto problematiku se však dílo nese převážně v příjemném duchu.

Téma zakázané lásky je lákavé samo o sobě, zde navíc okořeněné o pomalu rozkvétající vztah obyčejné dívky milující vážnou hudbu a oblíbeného popového zpěváka – nutnost pro každou fanynku snící o svém idolovi. Milostná linka (od přátelství k lásce) mezi Jenny a Če-uem je lehoučká jako nadýchaný obláček a rozkošně naivní, tu a tam protkaná různými zkouškami a trabli. Že by to mezi nimi bůhvíjak jiskřilo, se úplně říct nedá, skutečně to připomíná spíše zasněné představy k-popové fanynky. Konečné vyústění sice bylo na můj vkus už přehnaně kýčovité, nenáročné (a, ehm, mladší) čtenáře však jistě uspokojí.

„Neptal jsem se tě, jestli se mnou budeš chodit, jen proto, aby bylo za pár měsíců po všem. Když s někým začínáš chodit, nemyslíš na to, že to skončí.“ (str. 276)

Jako celek je XOXO skvělou oddechovkou proloženou jemným humorem a všemožnými odkazy na jihokorejskou (pop)kulturu. Axie Oh si osvojila svižný styl psaní, kterým mi učarovala již v Dívce, kterou spolklo moře, v textu se nevyhnula ani korejským výrazům – jejich česká transkripce nemusí každému vyhovovat, nicméně jedná se o četbu pro mladé, věřím, že doslovný přepis by mohl mnohé z nich mást.

Pokud milujete zakázané a zároveň sladké teen romance, propadli jste trendům young adult literatury a k-popu, líbil se vám netflixový seriál XO, Kitty (který je atmosférou velmi podobný) či si jen chcete odpočinout u nenáročné knížky, XOXO rozhodně doporučuji.

XOXO
Axie Oh

Žánr: dívčí romány, young adult contemporary
Vydavatelství: CooBoo (2022)
Počet stran: 304

Hodnocení na Databazeknih.cz: 80 %

ANOTACE

Láska v rytmu k-popu! Cellistka Jenny se chce dostat na prestižní konzervatoř – a to je její jediný sen. Pak v karaoke baru v L.A. pozná záhadného kluka jménem Če-u a prožije s ním večer plný dobrodružství – než Če-u beze stopy zmizí. O tři měsíce později Jenny s matkou odjíždí do Jižní Korey, aby se postaraly o nemocnou babičku. Jaké je její překvapení, když zjistí, že Če-u je její nový spolužák – a navíc člen jedné z největších k-popových skupin na světě. A má velmi přísný zákaz randění. Co se vyplatí riskovat pro lásku?